Del 2 av min serie - ADHD og skole! Les første innlegg i denne serien her.
Ligger du våken på natta, med store bekymringer for hvordan barnet ditt kan mestre skolen? Kjenner du desperasjonen; Allerede midt i september, snart høstferie.. Også dette skoleåret som skulle bli så bra. Nok et skoleår vi startet optimistisk, nok en gang feilet det.
Klassa er for stor - barnet mitt mister fokus
Klassa er altfor stor for mitt barn, det er uoversiktlig og flere elever med ulike utfordringer. Også mitt barn som altfor ofte lar seg forstyrre. Og det er altfor lett å koble seg av fra klassens tema, og nesten umulig å koble seg på igjen, uten voksenstøtte.
Og klassa har en lærer på 30 elever. En umulig oppgave å følge opp den enkelte elev, selv for en superlærer! På toppen av det, hyppige skiftninger, mellom klasserom, etasjer og ulike lærere gjennom skoledagen.
Diagnose ADHD - hvor er ressursene i skolen?
Midt i dette står mitt barn med ADHD, og noen tilleggsvansker da. Han som trenger stabilitet og forutsigbarhet for å lære. Som trenger ro og minst mulig forstyrrelser, som er avgjørende for læring. Mitt barn som også trenger en lærer som ser han, hver skoletime! Og, hva er forresten tilpasset opplæring og hva er spesialundervisning?
Også jeg som hadde håpet alt skulle bli bra, den dagen mitt barn fikk diagnosen.Tenkte at med en ADHD-diagnose, så vil ressursene i skolen komme av seg selv. Så feil tok jeg!
Så hvor lenge var vi i paradis? Vi foreldre til barn med ADHD er aldri lenge i paradis om gangen! Vi vet å nyte hardt tiltrengte pusterom på dager hvor våre barn har det bra!
Dessverre er erfaringen: Det varer så altfor kort!
STEKE VAFLER OG STABLE VED!
Siste rapport fra Barneombudet om spesialundervisning i skole, gjør meg enda mer bekymret: Likevel - godt å få det bekreftet, det jeg har hatt mistanke om lenge. Det er ikke bare mitt barn som får mye av sin spesialundervisning uten mål og mening. Og i tillegg gjennomføres undervisningen ofte i “oppbevaringsgrupper” - sammen med elever som har veldig ulike behov.
Og ja, jeg kjenner meg så altfor godt igjen:
“Elever blir satt til å steke vafler og stable ved, selv om de har gode evner og muligheter til å lære – hvis de bare hadde fått tilrettelagt undervisning. Mange av våre barn med behov for spesialundervisning i skolen, får på ingen måte utnyttet det potensialet de har”
Barneombud, Anne Lindboe
DAVID MOT GOLIAT - rått parti!
Jeg som foreldre føler meg så liten og alene i møte med skolen. Selv om jeg er vant til arbeidsdager med ansvar og få ting gjort, kommer jeg til kort med å hjelpe mitt barn til å mestre skolen. Vi har prøvd alt - skolehverdagen fungerer ikke uansett! Det føles som David mot Goliat – rått parti!
- Kjenner du på at en ny kamp med skolen orker du ikke alene?
- Og dessuten, hvor starter jeg?
- Du kjenner resignasjon kommer sigende - det enkleste er å gi opp!
Likevel - har jeg drømmen jeg så veldig gjerne vil gjøre til virkelighet:
Mitt barn som mestrer skolen - Hvordan gjøre drøm til virkelighet?
- Mitt barn som mestrer skolen, som “alle” andre
- Består videregående skole som “alle” andre
- Mitt barn får vitnemålet, som “alle” andre.
- Mulighet for å være på innsiden, i stedet for å stå alene utenfor!
- Oppnå utdannelse og arbeid, som “alle andre” på samme alder!
Hvor starter jeg?
Jeg vet så altfor godt at skolen er det viktigste for at mitt barn kan oppnå drømmen - mulighet for utdannelse og delta i arbeidslivet!
Jeg kan røpe en hemmelighet, uten kunnskap blir du og ditt barn mest sannsynlig stående, helt i ro!
Kunnskap er makt
For at ditt barn kan oppnå mestring i skolen, trenger du å vite mer om:
- Hvordan fungerer skolesystemet?
- Hvilke rettigheter har mitt barn, som til og med har vedtak på spesialundervisning?
- Hvilke fagpersoner har ansvar for hva?
Det verste er jo at barnet mitt blir stående utenfor!