Eksamen med ADHD og dyskalkuli.. mulig eller umulig?

Har DU kjent den overveldende bekymringen for eget barn?

Den følelsen som setter seg i hele kroppen din...  og gjør deg ute av stand til å tenke på noe annet?

Akkurat der er jeg i dag...  her jeg sitter og nipper fraværende til en kopp kaffe.

For nervøs til å spise frokost.... Min sønn har eksamen i matematikk i videregående skole.

 I dag skulle jeg vært glad. Det er fantastisk at min sønn er kommet dit ingen trodde var mulig for noen år tilbake.... Snart ferdig med videregående skole!

ungdom, gutt, oppgitt, eksamen

Uten eksamen - ingen vitnemål!

Likevel vet jeg at dette er en avgjørende dag.... Uten bestått eksamen, ingen vitnemål, ingen studieplass og få jobber å søke på. Eksamen er jo en viktig og krevende dag for alle ungdommer, hva gjør at dette er noe spesielt for min sønn? Jo, han har diagnosene ADHD , dysleksi og dyskalkuli.

Hva er dyskalkuli?

Tenker du kanskje.. Det er spesifikke vansker i matematikk. Det påvirker ungdommens evne til å forstå matte, og det er langt fra det samme som å ikke ville eller gidde . Det handler om evnen til å lære, ikke viljen!

Dyskalkuli har heller INGEN sammenheng med ungdommens intelligens. Det er ca. 5% i Norge som har diagnosen.

ADHD og dyskalkuli

Min sønn har forberedt seg til eksamen i lang tid, mer enn mange, med mye hjelp fra skole og familie. Helger og kvelder har gått med til å øve og øve på grunnleggende ferdigheter i matte, forsøke å forstå, og vise at han kan i praksis.. Det er bare så innmari vanskelig med dyskalkuli, det han kan en dag er som oftest borte noen dager senere!

 Og som ikke det er nok: Når eksamensdagen kommer, skal en stor del av prøva gjennomføres uten hjelpemidler, som har vært helt nødvendig siden 4. klasse. Jeg snakker da om kalkulator med de 4 regningsarter. Automatisering av kunnskap fungerer ikke på samme måte for elever med dyskalkuli, som for oss andre.

Evnen til å ta frem mattekunnskaper som er lært tidligere, blir en stor utfordring. Å løse oppgaver med pluss, minus, gange og dele, blir uoverkommelig. Kan jo bare pugge som alle andre, tenker du kanskje? Tro meg, vi har pugget mer enn de aller fleste. Gangetabeller og systemer, om igjen og om igjen! Samme dag vi øver, huskes gangetabellen, noen dager senere er det meste glemt. Akkurat slik er det å ha dyskalkuli!

Det er evnen, og ikke viljen det står på!

Som mamma undres jeg.. Hva er hensikten med å gi ungdom  hjelpemiddel i matte, som de likevel ikke kan benytte til eksamen? Det å få tilbud om en time ekstra på eksamen, hva hjelper det? For en ungdom med dyskalkuli, som siden tidlig ibarneskolen har brukt kalkulator, blir det for meg «en svaksynt, som tas fra briller når han endelig kan lese». Det er ikke viljen, men evnen til matematisk tenking som setter begrensinger for disse flotte ungdommene våre med dyskalkuli!

Kunne det vært mulig å teste ut mattekunnskap til eksamen i videregående skole på andre måter? Jeg undres også: Hvor mange av oss bruker hoderegning i dag? Sitter du på jobb med penn og papir for å løse dine arbeidsoppgaver? Og vi har apper som kan hjelpe oss til det mest av praktisk regning i hverdagen. Selv på restaurant når regning skal deles på 4!

SETT DEG MÅL, STÅ PÅ, HUSK DINE RESSURSER

Selv om jeg har vondt av min sønn i dag, velger jeg som menta ltrener å fokusere på den sterke gutten han har lært seg å bli!

Velger å fokusere på all læring i det å falle og reise seg, gang på gang!

“Sett deg mål, stå på, husk alle dine ressurser” .. det har vært mantra her i heimen de siste uker.

Det tar vi med oss i tiden med venting på eksamensresultat.

Sammen med mange ungdom og foreldre i samme situasjon som oss!

Hvordan hjelpe din ungdom til å mestre eksamen? Få mine 7 tips!

For deg som har ungdom som trenger ekstra tilrettelegging!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Skroll til toppen