Veien kan være kort fra flink perfeksjonist til liten, redd og føle seg mislykket.....
Barnet ditt får vansker med å gå på skolen - hva skjer?
Her får du Annes historie om veien til skolevegring!
Kjenner du “Anne”? Den smilende jenta, alltid i godt humør! Sosial og godt likt av alle, og med mange gode venner. Den faglig flinke jenta, som pliktoppfyllende gjør alt skolearbeid.....Hun som trener dans og spiller piano.. perfeksjonisten! Det er også hun som også alltid har vært engstelig, og har en indre uro, men det er er det ingen som ser..
For mange lærere - en drømmeelev!
Hva skjer med Anne når skolevegring overtar styring på hennes liv?

Store krav til seg selv!
Anne, jenta som alltid stilte store krav til seg selv! Det var også hun som fra barnehagealder var engstelig for nye ukjente situasjoner… og særlig vanskelig var det å stå opp og fremføre noe foran klassa.. Ingen så att hun ikke likte å stå foran klassa for å lese høyt, eller fremføre gruppearbeid.. Ingen så den engstelsen hun hadde inni seg, hver dag!
Kravene økte for hver år på barneskolen.., både faglig og det å prestere muntlig i klassa.. For Anne ble det stadig tøffere å henge med..
Forandrer seg, sakte....
Hjemme begynte Anne å forandre seg.. den smilende jenta, alltid i godt humør.. ble sakte, men sikkert Anne, den stille jenta.. hun som begynte å grue seg å til starte på skolen igjen etter ferier..
Hun sluttet med piano, sa hun var lei… sannheten var at hun ville så gjerne, men ikke våget ikke mer.. pianolærer hadde begynt å snakke om sommeravslutning, og at hun skal få æren av å spille for alle foreldre og søsken dette året..
Liten, redd og mislykket
Overgang til ungdomsskolen. Det skjedde en stor endring i 8. klasse… Anne prøvde hardt for fortsatt være den smilende jenta, alltid i godt humør.. hun fikk det bare ikke helt til lenger..
Inni seg, følte hun seg bare liten, redd og mislykket.. selvfølelsen var på bunn….fasaden ble viktig, hun ville jo vise seg blid og positiv, selv om hun hadde det vanskelig!
Anne gråt ofte, når ingen så henne .. hun ville så gjerne gå på skolen, men kjente på bare på redsel og frykt av tanke på alle krav som nå stilles til henne på ungdomsskolen. Så mye å lese.. stadig nye prøver og fremføringer, og nå karakterer! Anne hadde store krav til seg selv.. hun gjorde alt for å være blant de beste i klassa! Det startet så bra,, men utover i 8. klasse falt karakterene i alle fag..
Hun vet bare ikke hvordan hun skal få det til lenger!
Hvordan få noen til å forstå?
Hva skal hun si til foreldre, så de kan forstå at hun ikke makter skolen lenger?
På ungdomsskolen er det mange nye i klassa.. det føles utrygt! I tillegg skifter de klasserom flere ganger om dagen, og de har ingen faste plasser. Anne gruer seg for hver time... tenk om hun ikke får noen å sitte sammen med?
Flere av hennes gode venninner fra barneskolen har nå fått nye venner... de gode vennene til Anne har blitt merkbart færre..
Vondt i hodet og magen
Anne har stadig oftere vondt i hodet og magen.. Hun som alltid har vært plikoppfyllende, begynner å bli borte fra skolen... Hun har begynt å grue seg for skolen etter helga.. har en del fravær, flest mandager... Og ferier er enda vanskeligere, hun brukte hele juleferien til å grue seg til skolen igjen…
Foreldre er bekymret.. de kjenner ikke jenta si igjen.. tar henne med til fastlegen, som ikke finner noe galt.. “Sikkert bare pubertet, og mye nytt i overgang til ungdomsskolen.. Dette går nok over”!
Måter å skjule det på!
Om bare ikke presset hadde vært så stort.. på skolen får hun tilbud om samtale med helsesøster, Anne går første gangen, men møter ikke til neste avtale. Hun klarer bare ikke å si hvordan hun har det... har så lyst, men finner alltid måter å skjule det på. hun vet ikke hvor mye lenger hun klarer dette. Har så lyst til å bare gi slipp..
Tenk om hun bare kunne fortelle hvordan hun egentlig har det! Til mamma eller den læreren på skolen som viser at hun er bekymret for henne, og vil hjelpe..
Anne begynner å henge etter klassa i flere fag, mest pga. stort fravær...skolen tilrettelegger undervisningen i matte, norsk og engelsk. Når hun bare kommer på skolen, ser det ut som om hun trives og har det bra. Hun klarer fortsatt ikke å si noe om hvorfor hun enkelte dager ikke makter å gå på skolen. Lærere og elever i klassa stiller stadig større spørsmål, hva er det med Anne? Hun ser jo helt frisk ut.. vil hun ikke? Har hun begynt å skulke? Hun vil jo ikke være på skolen!

Maktesløse foreldre - hva gjør vi?
Mamma og pappa er stadig mer bekymret… hvor har det blitt av den smilende, sosiale og blide jenta deres? Hva kan de gjøre for å hjelpe? De har nå prøvd alt.. møter med skole og fastlege. De føler seg helt maktesløse.. hva er det egentlig med Anne?
De er lettet over en bedring i løpet av sommeren før 9. klasse, og Anne møtte på skolen første uka. etter det har det vært bråstopp. De får ikke Anne tilbake på skolen. Skolen gir tilbud om litt hjemmeundervisning. Denne undervisningen blir ofte avlyst da Anne snur døgnet og ligger og sover når læreren kommer. Hun mister mer og mer kontakten med venninner og har sluttet på dans...
Anne har blitt en skolevegrer - hun vil så gjerne gå på skolen, men hun klarer det bare ikke. Hun kommer seg knapt nok ut av senga før langt på ettermiddagen..
Hva er skolevegring egentlig? Det er nå eleven din så gjerne vil gå på skolen, men klarer det bare ikke på grunn av et emosjonelt ubehag. Det er altså evnen, og ikke viljen til ditt barn som overtar styringa!
Følg med de neste ukene.. du vil motta flere blogger fra meg med tema skolevegring.. for deg som har barn som ikke mestrer å være på skolen!